Muutamia ennalta arvattuja kysymyksiä, joihin vastaamalla pyrimme selkeyttämään uuden pelaajan mieltä hänen saapuessaan iloiseen yhteisöömme.
Millainen hahmoselostuksen tulee olla?Trisha: Hahmoselostuksen tulee täyttää pääsivulla annetut kriteerit, ja olla mahdollisimman selkeä ja havainnollistava. Pääsääntö on, että siitä on selvittävä perusasiat. Kaikkea hahmostasi sinun ei tarvitse kertoa, vaan ne voivat selvitä myös pelien aikana. Pituusrajaa ei ole; kunhan tarvittavat asiat tulevat esille, kirjoita selostus vaikka ranskalaisin viivoin. Tietenkin kaunokirjallinen teksti nyt on aina miellyttävämpää luettavaa.
Mitä inhimillisiä piirteitä Ab Lupuksen hahmoilla saa olla?Trisha: Käytännössä ainoa inhimillinen piirre Ab Lupuksen susilla on puhuminen. Koska olisi kaikkien kannalta hankalaa saada viestinsä ymmärretyksi pelkkien murahdusten ja eleiden kirjoittamisella, Ab Lupuksen sudet voivat kommunikoida keskenään puhumalla. Ne eivät kuitenkaan ole mitään filosofeja, eivätkä mieti syntyjä syviä, uskontoja eivätkä filosofiaa. Niillä on kuitenkin oikeiden laumaeläinten tapaan mahdollisuus juonitella asemaansa paremmaksi laumassa, kehittää ystävyys-ja vihamiessuhteita, tuntea rakkautta, kaipausta, pelkoa, surua... tunteet eivät ole vain ihmislajin yksityinen oikeus, vaan niitä on muillakin eläinlajeilla. Itse asiassa ihminen eroaa muista elikoista vain sillä, että se on keksinyt sanat kuvaamaan noita tuntemuksia.
Kuinka realistisuuden tavoittelu sitten vaikuttaa pelaamiseeni?Trisha: Sitä on vaikea selittää. Otetaanpa esimerkki.
Ei näin: Susinaaras hymyili ja huitaisi tassullaan nauraen. Se punastui hiukan huomatessaan uroksen katselevan sitä ja vilkuili maata: "No en minä nyt niin hyvä metsästäjä ole..."
Vaan näin: Susinaaras veti korvansa luimuun, roikottaen kieltään ulkona avonaisesta kidastaan:
"En minä nyt niin hyvä metsästäjä ole..." Se totesi ja siirsi katseensa jonnekin muualle, nuoleskellen huuliaan. Moinen katselu sai sen hiukan vaivaantuneeksi.
Pelin olisi tarkoitus vaikuttaa siltä, että sudet nimenomaan eleillään, urahduksillaan ja toiminnallaan viestivät sen asian, jonka sanovatkin. Susilla ei ole samanlaisia ilmeitä ja eleitä kuin ihmisillä. Siksi vuoroissa pitää ottaa huomioon susien elekieli, ja se, kuinka sudet oikeassa maailmassa viestivät toisilleen. Ohjeeksi ylläpito on pelannut pelin
täällä. Sieltä voi katsella, miltä pelaaminen eleiden avulla näyttää. Jokainen taaplaa tyylillään, mutta tässä on yksi esimerkki.
Millainen on liittymispeli? Testataanko minua siinä? Voiko sen ”reputtaa”?Trisha: Heh, ei voi, ellei nyt heitä lekkeriksi ja pilailuksi. Liittymispelissä simuloidaan tilanne, jossa hahmosi liittyy jompaankumpaan laumaan. Samalla voit siinä antaa muille pelaajille näytteen omasta pelaamisestasi, ja heillä on heti jonkinlainen käsitys siitä, millainen pelaaja juuri sinä olet. Liittymispelin on myös tarkoitus auttaa sinua; kun tiedät, kuinka liittyminen tapahtui ja millaisissa tunnelmissa, tiedät hahmosi alkutilanteen ja sinun on helppo lähteä rakentamaan hahmosi tulevaisuutta uusilla peleillä.
Liittymispeli käydään sen alfan pelaajan kanssa, jonka laumaan olet liittymässä. Liittymispeliin tulee erikseen kutsu hahmosi hyväksymisen yhteydessä. Yleinen sääntö on, että liittymispelit pelataan erikseen niille tarkoitetulla alueella. Ylläpito luo liittymispelin otsikon, vaikkapa
Liittyminen Viiman laumaan: *hahmon nimi*, ja ensimmäisen vuoron kirjoitus on pelaajan vastuulla. Hän saa siis tuoda hahmonsa susilauman rajalle millaisessa tilanteessa nyt haluaa. Kohtaaminen tapahtuu aina lähellä rajaa.
Kun hahmoni on liittynyt, mikä hän on arvoltaan? Voiko asia muuttua?Trisha: Totta mooses se nyt voi muuttua!
Uusi hahmo aloittaa aina laumassa omegana. Selostukset laumojen käytöksestä ja Ab Lupuksessa pätevistä nimityksistä voit lukea pääsivun Info-osiosta. Siellä on myös linkkejä susia käsitteleviin sivuihin, mikäli susitietoutesi ei mielestäsi ole vielä riittävä. Emme kuitenkaan vaadi mitään tohtoritason tietomääriä. Perusasiat on hallittava.
Kun laumaan liittyy uusi jäsen, oma hahmosi nousee automaattisesti omegan paikalta normaaliksi jäseneksi. Normaalien jäsenten välinen hierarkia ei ole niin suorasukainen; hahmosi voi dominoida laumalaista B, joka dominoi laumalaista A, joka taas dominoi sinun hahmoasi. Joskus taas voidaan mennä sen mukaan, kuka on ollut laumassa kauiten, tai kuka on luonteeltaan vahvin, tai fyysisesti etulyöntiasemassa. Tämä riippuu vähän laumasta. Yleisesti ottaen keskikastin susien hierarkia on ensimmäisen kaltainen vaihteleva hierarkia, ja heidän yllään ovat alfapari ja beta (mikäli betaa on), ja alapuolellaan omega ja pennut.
Hahmosi voi nousta myös keskikastista, aina kenties alfaksi asti. Mikäli lauman alfalla ei ole paria, voi sutesi niin halutessaan yrittää pariksi. Muistetaan kuitenkin, että sudet todistetusti kykenevät, kuten koiratkin, tuntemaan rakkautta, kaipuuta, vihaa ja surua. Jos hahmosi suhde alfaan, tai alfan suhde hahmoosi, on negatiivinen, mitään suuren luokan parinmuodostumisia nyt harvemmin pääsee muodostumaan. Sudet eivät vain tule toimeen keskenään. Tosin alfaa on pakko nöyristellä silti, se on alfa. Sutesi voi myös pariutua mahdollisen betan kanssa, tai se voi saada pentuja alfalle, betalle tai jollekulle muulle urokselle. Yleensä alfaparin pennut ovat kuitenkin etusijalla. Jos hyvin käy, pentueet syntyvät suunnilleen samaan aikaan ja alfanaaras hyväksyy sinunkin hahmosi pennut. Jos huonosti käy, pentueen kasvatus jää yksin hahmosi ja sen ystävien kontolle. Susilauma ei kuitenkaan tapa vieraita pentuja. Susilauma ei myöskään tapa jäsenistään heikoimpia, vaan niiden on uusimpien tutkimusten mukaan todettu usein jopa puolustavan loukkaantunutta lajitoveriaan. Joissakin laumoissa sorsimista tosin esiintyy, sekin on laumasidonnainen juttu.
Entä, jos haluan ihan oman lauman?Trisha: Mikäli käy niin, että sutesi ei tule toimeen lauman alfan kanssa ja eroaa, tai onnistuu haalimaan puolelleen tarpeeksi monia laumattomia ollessaan itse laumaton, voi se yrittää vallata reviiriä. Lukumäärä ja lauman vahvuus on tässäkin ratkaisevana; mikäli laumasi on vielä kovin pieni, voitte yrittää vallata ei-kenenkään-maalta jonkin pienen alueen omaksi reviiriksenne. Se on kuitenkin harvinaisen karua seutua. Jostakin on kuitenkin aloitettava. Mikäli taas lukumäärä on kasvanut, ja katsotte, että olisi kenties mahdollista vallata olemassa olevalta laumalta alue, pelataan valloituspeli. Tämän pelin mukaan sitten selviää, saako laumasi jalansijan toisen lauman alueilta, vai raahautuuko se rikottuna ja voitettuna takaisin koloihinsa häpeämään.
Juuri luotu hahmo ei voi heti yrittää perustaa omaa laumaa ja vallata reviiriä! Laumanmuodostumiset ja kaikki muukin tällainen on pelattava.
Oma hahmosi voi myös yrittää haastaa lauman senhetkistä alfaa, mikäli se uskoo rahkeidensa riittävän. Tällöin sillä olisi hyvä olla muun lauman tuki mukanaan, tai vähintäänkin betan. Muuten se voi saada niskuroidessaan turpiinsa muultakin, kuin lauman alfalta. Valloitusyrityksen lauman sisällä johtavat yleensä karkotukseen, ja yksinäisen suden elo laumattomien alueella, varsinkaan talvella, ei ole ollenkaan mukavaa.
Mihin saan luoda pelin?Trisha: Kuten näkyy, foorumi on jaoteltu erikseen kolmeen osaan: Ylläpitoon, josta selviävät ylläpidon asiat ja ohjeet, OFFGAMEen, jossa on kaikki peleihin liittyvä keskustelu, pelinhaku, poissaoloilmoitukset ja yleinen keskustelu, sekä neljään in-game-osioon. Näitä ovat alkupisteessään kahden lauman, Ovelan ja Viiman, reviirit, ei-kenenkään-maa, sekä osio liittymispeleille. Jos hahmosi ei ole vielä lauman jäsen, saat pelata sillä ei-kenenkään-maalla olevissa pelipaikoissa. Jos hahmosi kuuluu jompaankumpaan laumaan, saat pelata sekä sen lauman alueilla, että ei-kenenkään-maalla. Liittymispelit pelataan aina ylläpidon kanssa, ja ylläpito luo uudet aiheet. Voit joko halutessasi luoda uuden pelin, tai jos alueella on jo peli, johon haetaan pelikaveria avoimesti, voit liittyä siihen. Enemmän tietoa aloitetuista peleistä voit lukea OFF-GAMEn pelinhausta, samalla otsikolla kuin pelikin.
Muista myös, että aina aloittaessasi pelin jonnekin, luo sille samanniminen OFF-GAME osio.
Millainen OFF-GAME ilmoituksen pitäisi olla?Trisha: OFF-GAME topicin tulee olla samanniminen kuin pelisikin. Esimerkki: luot in-game foorumiin ei-kenenkään-maa, osioon Rajalla, pelin Rajaloukkaus. Eli siis:
in-game --> ei-kenenkään-maa --> Rajalla --> Rajaloukkaus. Sen jälkeen haluat pelille OFF GAME osan. Menet OFF-GAME foorumiin, valitset sieltä pelinhaku/pelinavaukset, ja luot pelisi nimellä topicin. Eli siis:
OFF-GAME --> pelinhaku/pelinavaukset --> Rajaloukkaus
OFF-GAME osassa ilmoitat, missä pelisi sijaitsee, onko se avoin peli vai kutsupeli, ja kuinka monta pelaajaa siihen itsesi lisäksi haluat. Lisäksi voisi olla hyvä selvittää muitakin perusjuttuja, kuten vuorokaudenaika, vuodenaika, tarkempi paikka.
Ok. No olen nyt pelannut hetken ja liittynyt laumaan ja kivaa on ollut. Jos haluan nyt toisen hahmon edellisen rinnalle, pitääkö minun täyttää joitain kriteereitä? Tietty viestimäärä, jne jne...?Trisha: Ei. Toivottavaa on, että ensin pelaat hetken aikaa ensimmäisellä hahmollasi. Jos kuitenkin olet miettinyt toisen valmiiksi, voit hakea seuraavaa hahmoa
foorumilla yksityisviestillä siltä alfalta, jonka laumaan olet hakemassa. Liittymisvieraskirja on niille, joilla ei ole vielä yhtään omaa hahmoa ja jotka eivät ole rekisteröityneet foorumille. Ylläpito vastaa sinulle yksityisviestillä, tai vaikkapa chatissa jos niikseen tulee, jonka jälkeen voit lisätä hahmosi tiedot hahmotietoihin. Liittymispelit pelataan tälläkin hahmolla, jos se on liittymässä laumaan. Laumattoman voit hyvöksymisen jälkeen siirtää vaikka suoraan peliin laumattomien alueelle.