Ab Lupus
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Ab Lupus

Missä voitto tai tappio ei ole vain sinun, se on teidän. --- Muistetaan olla uskollisia realismille.

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Nimien taivuttelusta...

Siirry alas 
3 posters
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija

Nimien taivuttelusta... Empty
ViestiAihe: Nimien taivuttelusta...   Nimien taivuttelusta... EmptySu Tammi 24, 2010 12:14 am

Eli Akka, Akka;n, Korsi, Korsi;n, Kaiku, Kaiku;n...jne. kuulostavat mielestäni toooosi tönköiltä ja typeriltä.
Eikö olisi ihan ok, jos ne vain taivuttaisi niin, kuin se sana kielessä taipuu, eikä ajattelisi sen olevan nimi? Eihän esimerkisi Korsi ole saanut nimekseen kirjaimia K O R S ja I, vaan nimenomaan sen nimi tarkoittaa kortta, eli sitä heinän vartta...?
Tiedä sitten, onko tämmöisellä seikalla niin kauheasti väliä, mutta kuitenkin mietin :)
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Nimien taivuttelusta...   Nimien taivuttelusta... EmptySu Tammi 24, 2010 12:19 am

Niin kyllä täälläkin ajatellaan ja hyvää äidinkieltähän se on. En oikein tajua, kuka taivuttaisi Akka;n, sehän on vaikeampi ajatellakin kun viestiä lukee. O__o
Calarma
Vara-Alfa Wolf
Vara-Alfa Wolf
Calarma

Nainen Viestien lukumäärä : 859
Hahmot : Haukka, Sammal, Takku, Muurahainen

ViestiAihe: Vs: Nimien taivuttelusta...   Nimien taivuttelusta... EmptySu Tammi 24, 2010 1:00 am

Ei niitä sanoja mielestäni taivuteta : -merkkiä käyttäen vaan ihan normaalisti: Kaiun, Akan, Korren ym. Eli se, mikä on helpoin lukea, pitäisi päteä taivutuksessa. Esim. Akka:n lausuttaisiin Akkan, eli ei kovin helposi luettavissa, kuten esim. Akan. Korjatkaa, jos olen väärässä :D
Trisha
Alfa Wolf
Alfa Wolf
Trisha

Nainen Viestien lukumäärä : 1914
Hahmot : Ovela, Katala

ViestiAihe: Vs: Nimien taivuttelusta...   Nimien taivuttelusta... EmptySu Tammi 24, 2010 2:40 am

Jos ottaa pois :-merkit, niin kieliopillisesti on oikein sanoa Kaikun tai Kaiun, koska kyse on nimestä. Minä valitsen yleensä sen tavan, joka on selkeämpi. Akka-nimen kanssa valitsisin Akan, mutta Kaiku-nimen kanssa olen kahden vaiheilla. Koko-nimen kanssa taas valitsen miettimättä Kokon, koska Koon kuulostaisi jotenkin... ontuvalta.

Kaipa se on siitä kiinni, miten sen itse haluaa vääntää. Minusta kumpikin tapa on ok. Kieliopillisesti :-merkkiä ei kuitenkaan tule mihinkään, jos nyt aletaan pilkkua nu... öh, viilata ;).
http://deepunder.wordpress.com
Saiccu
Alfa Wolf
Alfa Wolf
Saiccu

Nainen Viestien lukumäärä : 774

ViestiAihe: Vs: Nimien taivuttelusta...   Nimien taivuttelusta... EmptyKe Helmi 10, 2010 12:24 am

Itse taivutan Varpu nimen Varpun, vaikka Varvun käy myös yhtälailla. Varpun liitenimestä Veri, taasen taivutan Veren, koska se kuullostaa paremmalta kuin Verin.

Mutta näitäkin voi käyttää ihan niin, miten omaan silmään näyttää paremmalta. :)
http://www.huhtikuinen.net
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Nimien taivuttelusta...   Nimien taivuttelusta... Empty

Nimien taivuttelusta...
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa