| Ab Lupus Missä voitto tai tappio ei ole vain sinun, se on teidän. --- Muistetaan olla uskollisia realismille. |
|
| Nimien taivuttelusta... | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vierailija Vierailija
| Aihe: Nimien taivuttelusta... Su Tammi 24, 2010 12:14 am | |
| Eli Akka, Akka;n, Korsi, Korsi;n, Kaiku, Kaiku;n...jne. kuulostavat mielestäni toooosi tönköiltä ja typeriltä. Eikö olisi ihan ok, jos ne vain taivuttaisi niin, kuin se sana kielessä taipuu, eikä ajattelisi sen olevan nimi? Eihän esimerkisi Korsi ole saanut nimekseen kirjaimia K O R S ja I, vaan nimenomaan sen nimi tarkoittaa kortta, eli sitä heinän vartta...? Tiedä sitten, onko tämmöisellä seikalla niin kauheasti väliä, mutta kuitenkin mietin :) |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Nimien taivuttelusta... Su Tammi 24, 2010 12:19 am | |
| Niin kyllä täälläkin ajatellaan ja hyvää äidinkieltähän se on. En oikein tajua, kuka taivuttaisi Akka;n, sehän on vaikeampi ajatellakin kun viestiä lukee. O__o |
| | | Calarma Vara-Alfa Wolf
Viestien lukumäärä : 859 Hahmot : Haukka, Sammal, Takku, Muurahainen
| Aihe: Vs: Nimien taivuttelusta... Su Tammi 24, 2010 1:00 am | |
| Ei niitä sanoja mielestäni taivuteta : -merkkiä käyttäen vaan ihan normaalisti: Kaiun, Akan, Korren ym. Eli se, mikä on helpoin lukea, pitäisi päteä taivutuksessa. Esim. Akka:n lausuttaisiin Akkan, eli ei kovin helposi luettavissa, kuten esim. Akan. Korjatkaa, jos olen väärässä :D | |
| | | Trisha Alfa Wolf
Viestien lukumäärä : 1914 Hahmot : Ovela, Katala
| Aihe: Vs: Nimien taivuttelusta... Su Tammi 24, 2010 2:40 am | |
| Jos ottaa pois :-merkit, niin kieliopillisesti on oikein sanoa Kaikun tai Kaiun, koska kyse on nimestä. Minä valitsen yleensä sen tavan, joka on selkeämpi. Akka-nimen kanssa valitsisin Akan, mutta Kaiku-nimen kanssa olen kahden vaiheilla. Koko-nimen kanssa taas valitsen miettimättä Kokon, koska Koon kuulostaisi jotenkin... ontuvalta.
Kaipa se on siitä kiinni, miten sen itse haluaa vääntää. Minusta kumpikin tapa on ok. Kieliopillisesti :-merkkiä ei kuitenkaan tule mihinkään, jos nyt aletaan pilkkua nu... öh, viilata ;). | |
| | | Saiccu Alfa Wolf
Viestien lukumäärä : 774
| Aihe: Vs: Nimien taivuttelusta... Ke Helmi 10, 2010 12:24 am | |
| Itse taivutan Varpu nimen Varpun, vaikka Varvun käy myös yhtälailla. Varpun liitenimestä Veri, taasen taivutan Veren, koska se kuullostaa paremmalta kuin Verin.
Mutta näitäkin voi käyttää ihan niin, miten omaan silmään näyttää paremmalta. :) | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Nimien taivuttelusta... | |
| |
| | | | Nimien taivuttelusta... | |
|
Similar topics | |
|
Similar topics | |
| |
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |